AtBeta
Hopp til innhold

AtBeta

Snart kan du prøve vår nye nettbutikk - en del av AtBs mobilitetsplattform

Snart kan du bli med som testpilot for vår nye nettbutikk! Denne vil erstatte dagens løsning for deg som har behov for å kjøpe billetter på t:kort i stedet for gjennom app.

Alt nytt - men enklere for den reisende

Som en del av AtBs nye mobilitetsplattform vil vi også bytte ut dagens nettbutikk med en splitter ny. Ambisjonen vår er å tilby en mye enklere brukeropplevelse for alle, med fokus på universell utforming og en smidigere administrasjon av billettene dine. I denne bloggposten forteller vi litt om bakgrunnen for overgang til ny nettbutikk, hva det vil tilby våre reisende og hvilke utfordringer vi møter på veien.

Inn- og utfasing av tjenester i et nytt billettsystem

Selv om mye blir enklere helt fra begynnelsen av, vil du som bruker oppleve at deler av de tjenestene/produktene som finnes i dagens nettbutikk ikke vil være tilgjengelig i ny nettbutikk – enten i en overgangsfase eller permanent. Vi kommer tilbake til det, men en årsak er at vi går over til et helt nytt system for billetter som er basert på den statlige mobilitetsaktøren Entur sitt system. Entur jobber for standardisering av reisetjenester på tvers av regioner for å forenkle planlegging og kjøp av billetter. Her kan lese litt om Enturs eksistensgrunnlag.

For deg som bruker er enkelt forklart den store forskjellen fra tidligere at billettene ikke lenger vil ligge lokalt på et fysisk reisekort eller på en bestemt telefon. I stedet vil billettene dine være knyttet til en personlig skybasert profil som du kan logge inn på når som helst – fra hvor som helst. Profilen din vi ta vare på personlige opplysninger, reisepreferanser, billetter og kvitteringer. Fra profilen velger du hvordan du ønsker å ta med deg billetten og vise den for eventuell inspeksjon - enten du velger t:kort eller smarttelefon. Dette kan høres komplisert ut, men det er veldig likt andre digitale tjenester:

Tenk deg en flyreise. Hos flyselskapet har du gjerne opprettet en profil, og innlogget på denne kjøper du reisen. Når du kommer til flyplassen har du enten med deg billett i en app på telefonen din, eller du bruker kredittkort, reisekort eller bookingnummer som utløser en papirbillett som du bruker ved innsjekking for koble deg til reisen. Du har ikke – som i "gamle dager" – med deg en fysisk billett hvor verdien av reisen ligger, men du har med deg en eller flere "nøkler" til billetten din som ligger i sky.

Et slikt "ID-basert" billettsystem, som vi nå innfører, gir deg som reisende mer trygghet og mer fleksibilitet. Dersom du mister t:kortet ditt med periodebillett, har du ikke tapt periodebillett og verdien av denne. Du har kun mistet et plastkort. Da kan du selv logge inn i nettbutikk, slette det kortet du har mistet og legge til et nytt, eller velge å bruke app til å vise periodebilletten ved kontroll i stedet. Illustrasjonen nedenfor viser prinsippet bak det nye billettsystemet.

Ikke alt vil være på plass med en gang

Brukermigrering - en utfordrende øvelse

Alt det som beskrives her, vil gjøre det enklere for deg - og enklere for oss som tjenesteutvikler og forvalter. Det er likevel ikke fritt for utfordringer, og det mest kritiske hinderet på veien er det å tilby alle våre reisende med t:kort en smidig overgang fra gammel til ny nettbutikk. Dette er en jobb hele AtB er involvert i - fra utvikling til kundeservice - og vi skal gjøre vårt ytterste for å tilby rett informasjon til rett tid og til de rette reisende, slik at overgangen oppleves smertefri. Her er det også verdt å nevne at du som har anledning til å bruke smarttelefon nå får en mye bedre opplevelse for både planlegging av reise og kjøp av billett i den nye AtB-appen som du kan teste ut allerede nå. Alle de enkelt- og periodebillettende som er tilgjengelig for t:kort, skal også være tilgjengelige i app.

Du som i dag bruker nettbutikk og t:kort MÅ innen august gå fra gammel til ny nettbutikk. Dette innebærer at du som reisende må gjøre noen aktive tiltak. Vi skal sørge for du får informasjon om dette i god tid før dagens nettbutikk skrus av.

Enkelte billettkonsepter støttes ikke lenger

Vårt nye billettsystem vil på kort sikt eller på permanent basis ikke være i stand til å støtte enkelte billettkonsepter som finnes i dagens nettbutikk. Enten fordi det finnes bedre og mer fremtidsrettede alternativer, eller fordi vi i en overgangsperiode sammen med vår partner Entur ikke rekker å få på plass nødvendig funksjonalitet. Dette gjelder i første rekke Autoreise og kjøp/administrasjon på vegne av andre. Vi kommer til å jobbe tett på berørte reisende om å finne alternativer i en overgangsperiode. Det vi med sikkerhet kommer til å tilby allerede i pilotversjonen er:

  • Enkeltbillett buss/trikk

  • Periodebillett 30 dager

  • Periodebillett 180 dager

  • Betaling med Vipps eller bankkort

Basert på læring og erfaringer med brukerinvolvering i pilotperioden, vil vi jobbe med prioriteringer og forbedringer kontinuerlig for å sikre at ingen står igjen med et tilbud som hindrer personlig mobilitet ved omleggingen av billettsystemet.

Pilotbrukerne har stor påvirkningskraft

Gjennom utvikling av reiseappen vår har vi hatt stor nytte av flere hundre engasjerte testbrukere som har bidratt veldig konstruktivt til å forbedre reiseopplevelsen på vegne av en bred gruppe av befolkningen. Vi anbefaler deg som bruker t:kort å bli med over til ny nettbutikk så tidlig som mulig - da er vi i stand til å forbedre oss raskere, og til å omsette dine ønsker og behov til handling. Invitasjon til deltakelse kommer på beta.atb.no og AtBs sosiale medier så snart vi er klare:)