AtBeta
Hopp til innhold

AtBeta

Slik gikk innkjøringen på Øya

Innsiden av den selvkjørende bussen

I mai og juni fikk mange sett den selvkjørende bussen i gatene på Øya. Det norske selskapet Applied Autonomy sto for innkjøringen og forberedelsene.

- Dette har gått fint. Vi har testet sensorene, gatenettverket, appen og satt opp skilt og diverse annet. Etter hvert fikk vi jo godt vær her også, forteller Jonny Haugen fra Applied Autonomy - avbildet i samtale med en av mange interesserte forbipasserende.

- For at bussen skal kunne finne frem i gatene, må den kunne kjenne igjen hvor den er og hvor den skal - på akkurat samme måte som når en kommer til et nytt sted og må se seg rundt for å huske omgivelsene, forteller Haugen.

Hver kantstein og busk blir registrert
Når bussen skal bli kjent med sitt nye område på Øya, gjøres det ved å kjøre bussen rundt i gatene og "vise" den veien. Da bygges det et kart i minnet til datamaskinen om bord.

- Og på samme måte som oss mennesker bruker synet til å se hvor vi skal, har bussen sensorer som kalles "LIDAR" plassert på taket for å kunne lage kartet. Den bruker også GPS for å finne ut hvor i verden den er og trippteller for å vite hvor langt den beveger seg forover, fortsetter han.

I hjernen til bussen er hver kantstein og busk registrert, og bussen vet derfor hvor den skal kjøre og hvordan den tryggest og raskest kommer seg frem.

I tillegg til LIDAR, trippteller og GPS har bussen sensorer i hvert hjørne. Hvis bussens sensorer værer en fare slås bremsene på.

Selvkjørende buss


Ønsker tilbakemeldinger
Jonny fra Applied Autonomy og bussen har blitt godt kjent med Øya de siste par månedene og gleder seg, sammen med de andre prosjektmedlemmene, til å se hvordan dette vil fungere i bruk og hvordan de reisende vil oppleve den selvkjørende bussen.

- Vi tar gjerne tilbakemeldinger og kommer til å følge nøye med, forteller Haugen.

Det er AtB og Vy som driver prosjektet sammen med Applied Autonomy, GoMobile, Miljøpakken, Trondheim kommune, SINTEF og NTNU.